De kloof van Bicaz

Vandaag begon wat later dan normaal. Doordat we gisteravond iets te lang hebben gekletst met elkaar.
Na het ontbijt stapten we in de bus en reden we voor een gaaf uitzicht de bergen in. Hier hebben we een rondje gelopen en foto’s gemaakt.

Hierna reden we zo’n 80 km naar Bicaz een plaats tussen de rotsen, waar Luckasz de auto bovenaan plantte en wij verder naar beneden mochten lopen, ca. 5 kilometer met een daling van 9 tot 14% het was behoorlijk stijl maar enorm mooi om zo tussen de rotsen door te lopen en te zien wat het water heeft uitgesleten. We liepen langs een kilometers lange waterval, wat een heerlijk natuurgeluid brengt dat water met zich mee.
Luckasz vertelde ons dat ongeveer iedere 30 jaar een aardbeving plaatsvindt, en dit nu meer dan 40 jaar geleden is. Dat is wel raar om te horen wanneer je tussen de rotsen loop.

Deze rotsen waren eertijds de grens van Transsylvanië/Hongarije en Roemenië. In de tijd was er nog geen tunnel en konden de soldaten niet over de rotsen heen om oorlog te voeren met elkaar. Nu is het nog de grens tussen de twee gebieden van Roemenië. Aan de ene zijde praat iedereen Roemeens, terwijl aan de andere kant meer dan 50% van de mensen Hongaars spreekt. De lokale bevolking van Transsylvanië praat bijna geen Engels (uitzondering zijn de jeugd).
En wanneer er gezegd wordt dat wij Nederlanders zijn beginnen ze in het Roemeens te praten want dat is ‘foreign language’ ofwel een buitenlandse taal. Alleen kunnen wij dat niet verstaan ?
Daarna zijn we wezen eten in een typisch Roemeens restaurantje, zei noemen dat een late lunch of early diner om 17.00 uur. Hier hadden we nog een gesprek over relaties, het verschil in Nederland en Roemenië daarvan.
Hierna werden wij afgezet bij ons hostel voor deze week. Luckasz moest naar huis voor verplichtingen. Wij zijn vanavond het kleine stadje in bij ons hostel. Het was een behoorlijk intensieve dag met klimmen en dalen op de bergen. Gelukkig was het vandaag niet zo warm met 25°, als we de weersverwachting van komende week zien wordt het wel warmer, maar niet te warm om productief te kunnen zijn. Opnieuw is morgen een surprise wat we gaan doen, het enige wat we krijgen te horen is wat voor een kleding we aan moeten trekken.