God’s story

‘Stel, ik ben een alien en dus nieuw op deze aarde, waarom zou ik dan gaan geloven in de God van de Bijbel en in Jezus en niet een van de andere religies volgen? Vertel mij dat eens.’

Deze vraag kreeg ik een aantal jaar geleden van iemand die niet in Jezus gelooft. Ik dacht: ‘Wow, dit is ongeveer de meest perfecte vraag die je kunt krijgen van iemand. Het geeft me de gelegenheid om het verhaal van de Bijbel te vertellen en wat daar uniek aan is!’

En het was ook een prachtige gelegenheid. Maar, tegelijkertijd wel echt een uitdaging. Want hoe verwoord ik de kern van waar ik in geloof op een manier die iemand die daar niets mee heeft begrijpt? Dat is nog niet zo eenvoudig.

Zeker als je in een christelijke omgeving bent opgegroeid, zijn veel termen gesneden koek voor je. Termen waarbij een ander misschien zijn/haar wenkbrauwen optrekt. ‘Genade’, ‘gerechtigheid’, ‘rechtvaardigheid’, ‘zonde’, ‘verzoening’, ik noem er maar een paar.

Weet jij hoe je die woorden uit kunt leggen ‘in gewone taal’ (en deze zomer ook nog eens in het Engels)? Waar geloof je nu eigenlijk in? Je hebt vast geleerd dat het woord evangelie ‘blijde boodschap’ betekent. Maar wat is er nu zo ‘blij’ aan? Wat houdt die mooie boodschap van Gods liefde en genade eigenlijk in? Waarom is die boodschap relevant voor iedereen? Het kan toch zijn dat diegene heel gelukkig wordt van het dienen van bijvoorbeeld Allah?

Ik daag je uit om over deze vragen eens met elkaar na te denken voor vertrek. Vertel elkaar in twee minuten wat de kern van het christelijk geloof is. Waarom is God zo goed en waarom zou je in Hem geloven?

‘Stel, ik ben een alien en dus nieuw op deze aarde, waarom zou ik dan gaan geloven in de God van de Bijbel en in Jezus en niet een van de andere religies volgen? Vertel mij dat eens.’
Wat zou jij antwoorden?